Ergonomie

Buiten de verkeersveiligheid en de onderhoudsstaat van de auto kan ook het langdurig zitten in de auto tot klachten leiden. Het rijden in gemotoriseerde voertuigen gaat gepaard met ongunstige lichaamshoudingen, een eenzijdige belasting en blootstelling aan trillingen en schokken. Dat geldt als bestuurder, maar dat kan ook gelden als passagier.

In combinatie met andere factoren, zoals lichamelijke conditie, werkdruk en de lichamelijke belasting tijdens het werk, kunnen gezondheidsklachten ontstaan. Dit artikel gaat in op het voorkomen van gezondheidsklachten door autorijden. En is bedoeld voor medewerkers die vaak langdurig en/of veelvuldig voor het werk op de weg rijden.

Gezond autorijden

De meeste (gezondheids)klachten door autorijden kunnen voorkomen worden door de stoel goed in te stellen en regelmatig van houding te wisselen. Een standaard autostoel biedt voldoende ondersteuning voor ongeveer 90% van de beroepsbevolking. Wel is het zo dat bepaalde automerken beter afgestemd zijn op kleine mensen en andere op grote mensen. Ook hebben verschillende mensen een andere beleving van comfort. Hiermee kan al bij de aanschaf van een auto rekening gehouden worden. Een bijzonder aandachtspunt vormt de stoel. Deze moet uw lichaam ook bij lange ritten voldoende ondersteunen. Voor een beperkte groep mensen geldt dat zij een standaard stoel onvoldoende kunnen afstemmen op hun lichaamsafmetingen of specifieke lichamelijke klachten hebben. Zij kunnen geholpen worden met een aangepaste stoel of aanpassingen in de bestaande stoel.

pain

Wat te doen om gezondheidsklachten te voorkomen

Afwisseling en beweging staan centraal bij het voorkomen van gezondheidsklachten.
Hieronder worden enkele tips gegeven om gezondheidsklachten te voorkomen:

  • Neem de tijd om de stoel goed in te stellen. Onder de kop ’Zitinstructie in de auto’ wordt een zitinstructie weergegeven;
  • Maak voor een lange rit de spieren even los. Door bijvoorbeeld een wandelingetje te maken;
  • Ga tijdens het rijden regelmatig iets verzitten. Regelmatig verzitten stimuleert de doorbloeding en houdt de wervelkolom in conditie. Varieer af en toe de instellingen van uw stoel rond de voorkeursinstellingen;
  • Neem regelmatig een korte pauze (minimaal eens in de twee uur ongeveer tien minuten). Blijf tijdens de pauze niet zitten maar neem de tijd om even te bewegen;
  • Maak ook voordat je lichamelijk werk gaat verrichten de spieren eerst los. Begin rustig en bouw fysiek zwaar werk langzaam op. Dit voorkomt de kans op blessures;
  • Zorg voor een goede lichamelijke conditie. Mensen met een goede lichamelijke conditie hebben doorgaans minder snel last van gezondheidsklachten ten gevolge van bewegingsarmoede.

Zitinstructie voor in de auto

Tijdens het autorijden neemt u gedurende langere tijd dezelfde houding aan. Naar mate de rit langer duurt zal de drang om te bewegen en van zithouding te veranderen steeds groter worden. Die bewegingsdrang voorkomt dat de lichamelijke toestand verslechterd door het stilzitten. Helaas zijn de houdingen die u in de auto aan kunt nemen beperkt, daarom kunt u maar beter voor gunstige houdingen kiezen. In deze instructie worden tips gegeven voor een gunstige zithouding in de auto.

zithoogteZithoogte
Stel indien mogelijk de hoogte van de stoel in, zodat het zitvlak gunstig wordt ondersteund. Zorg ook voor een goed zicht op de weg (tenminste 4 meter voor het voertuig zichtbaar).

ZITlengteLengtepositie stoel
Trap de koppeling in en zet de stoel zover naar voren of naar achteren dat het been gestrekt is. Kantel vervolgens de zitting, zodat de bovenbenen zonder (teveel) druk op het zitkussen worden gedragen. Deze houding zorgt er ook voor dat u snel en adequaat in kunt grijpen, als het nodig is.

ZITkantelKanteling rugleuning
Pak met licht gebogen arm de bovenkant van het stuur vast en stel de rugleuning zo in dat de bovenkant van de rug wordt ondersteund. Doorgaans ontstaan een hoek van 95-115 graden tussen de zitting en de rugleuning. Pas eventueel ook de instellingen van het stuur aan.

ZITlumbaalLumbaalsteun
Een lumbaalsteun (al dan niet instelbaar) zorgt voor voldoende ondersteuning voor de bovenrand van het bekken en de onderrug. Indien de lumbaalsteun instelbaar is, begin de rit dan met een lichte steun en verhoog de steun naarmate uw rug vermoeider raakt.